ثم إنه يسأل البساطى ، فى مرة أخرى باعتباره ذو خبرة معلومة عن أحسن طريقة لكتابة الرواية وعندما بدا له كأن البساطى رجل لم يفهم ، قال : يعنى فى رأيك ، ماهى أفضل طريقة لكتابة الرواية ..؟ الكتابة باليد ؟ أم بالكومبيوتر ؟؟ أم عند الأستاذ البساطى اقتراح آخر ؟ البساطى قال بأريحية واضحة إنه شخصياً يكتب الرواية كلها بخط يده وبعد ذلك يكتبها على الكومبيوتر .. يعنى فى رأيك هذا أفضل شئ ؟ هو أفضل طبعاً وبهجورى يضع كراسة رسم على حجره ويوضح لنفسه : يعنى بعد ما أكتب بالقلم أكتب ع الكمبيوتر البساطى يعتبر هذا التوضيح للنفس تساؤلاً ويجيب : أفضل ياسلام طبعا ً وتمر فترة . بهجورى يحدث نفسه وهو غاية فى اليقين : فعلاً أنا عندى مشكلة كبيرة والبساطى يتدخل : ليه ؟ لأن انا معرفش أكتب ع الكومبيوتر ياسيدى مش انت اللى بتكتب .. فى ناس تديهم الكتاب وهما بيكتبوه ياسلام طبعاً شئ عجيب ولا عجيب ولا حاجة ، كلنا بنعمل كده وينفع ؟؟ ينفع ونص والناس دى فين ؟ أى ناس ؟ اللى بيكتبوا ع الكومبيوتر ؟ فى كل مكان ـ شوارع القاهرة مليانة بهجورى يعدل طاقيته على شعره المدلى ، وبعد قليل يبحث فى جيوبه ويمد يده للبساطى : الكارت ده فيه كل تليفوناتى فى مصر وباريس ، لو سمحت يا أستاذ محمد أول ماتوصل تتصل بيا ، وتدينى عنوانهم عنوان مين ؟ الناس اللى بتكتب ع الكومبيوتر البساطى يأخذ الكارت ويتفرج على الكتابة ، ثم ينظر إلىّ . ويكون بهجورى عاكف على عمله كأى طفل وديع عنده لحية ، وقاعد يرسم على روحه . إبراهيم أصلان
اقتباسات أخرى للمؤلف